Thursday, August 1, 2013

ຮູບຂອງອາຈານໃຫຍ່


ຂໍມອບຮູບນີ້ໃຫ້ທຸກທ່ານທີ່ເຂົ້າມາຊົມເວັບໄຊທ໌ ທ່ານໃດມີຈຸດປະສົງຈະນຳເອົາຮູບເພິ່ນໄປລ້າງແລະໃສ່ກອບ ເພື່ອນັບຖືຂາບໄຫວ້ສັກກາຣະບູຊາກໍເຊີນໄດ້ຕາມອັດທະຍາໄສ. ຂໍຄວາມໂຊກດີຈົ່ງເກີດມີແກ່ທຸກທ່ານ.

Saturday, July 20, 2013

ຖວາຍທຽນພັນສາ


ຕອນແລງຂອງວັນທີ 19 ກໍລະກົດ 2013, ພະນະທ່ານ ສົມສະຫວາດ ເລັ່ງສະຫວັດ ພ້ອມດ້ວຍຄອບຄົວ ໄດ້ນ້ອມຖວາຍທຽນພັນສາແກ່ຍາທ່ານໃຫຍ່ ມະຫາຜ່ອງ ສະມາເລີກ, ເຈົ້າອາວາດວັດອົງຕື້ມະຫາວິຫາຣ, ປະທານສູນກາງອົງການພຸດທະສາສນາສຳພັນລາວ.

Sunday, July 7, 2013

ການເທສນາທີ່ບໍ່ໃຫ້ປັນຍາ ແຕ່ໃຫ້ສັດທາ


ການເທສນາທີ່ບໍ່ໃຫ້ປັນຍາ ແຕ່ໃຫ້ສັດທາ ການເທສນາ ໝາຍເຖິງການຊີ້ແຈ້ງທັມມ໌,ການເປີດເຜີຍທັມມ໌, ການນຳເອົາທັມມະຂອງພຣະພຸດທະເຈົ້າມາເຜີຍແຜ່ໃຫ້ຜູ້ຟັງໄດ້ເຂົ້າໃຈ ແລະການເທສນ໌ນີ້ ບໍ່ໄດ້ຈຳກັດວ່າຈະຕ້ອງເທສນ໌ຢູ່ເທິງຫໍທັມມາສເທົ່ານັ້ນ ແຕ່ຍັງລວມໄປເຖິງ ການຊີ້ແຈງ, ການເປີດເຜີຍ, ການໃຫ້ເຂົ້າໃຈແຈ້ງເຊິ່ງຫລັກທັມໃນຮູບແບບອື່ນເຊັ່ນ: ການປາຖະກະຖາ, ການບັນຍາຍ, ການອະພິປາຍ, ການສົນທະນາທັມມ໌, ແລະນອກນີ້ຍັງລວມໄປເຖິງການການຂຽນບົດຄວາມທັມມະ, ການແຕ່ງໜັງສືອະທິບາຍທັມມ໌ເປັນຂໍ້ໆ ດ້ວຍວິທີການຕ່າງໆ ລ້ວນແຕ່ແມ່ນລວມຢູ່ໃນຂອບເຂດຂອງຄຳວ່າ ການເທສນ໌ທັງມວນ. ຢູ່ໃນເມືອງລາວເຮົາ ຕາມທີ່ສັງເກດເຫັນໃນໄລຍະຜ່ານມາ ຮູບແບບການເທສນ໌ ກໍພໍສັງລວມໄດ້ດັ່ງນີ້: 1. ການເທສນ໌ແບບປະຕິພານ: ໝາຍເຖິງເທສນ໌ແບບຕັ້ງນະໂມກ່ອນ ແລ້ວຍົກຫົວຂໍ້ກະທູ້ທັມມ໌ຂື້ນມາເປັນພຸດທະພາສິດ ພາສາປາລີໃນເບື້ອງຕົ້ນ ແລ້ວຄ່ອຍໆອະທິບາຍ, ຍົກຕົວຢ່າງໃຫ້ເຂົ້າກັບພາສິດທີ່ໄດ້ຍົກມາ ຫລັງຈາກນັ້ນກໍສະຫລຸບ. 2. ບັນຍາຍທັມມ໌: ໝາຍເຖິງການນຳເອົາທັມມະມາບັນຍາ ບາງທີກໍບໍ່ໄດ້ມີການຕັ້ງນະໂມ ແຕ່ຂື້ນຕົ້ນດ້ວຍການທັກທາຍຜູ້ຟັງ ເຊັ່ນ: ນ້ອມນະມັດສະການພຣະເຖຣານຸເຖຣະ, ຈະເຣີນພອນອອກຕົນຍາດໂຍມ...ເປັນຕົ້ນ. ຫລັງຈາກນັ້ນກໍນຳເອົາສາຣະໃຈຄວາມໃນທັມມ໌, ບາງຄັ້ງກໍຍົກເອົາເຫດການຫລືທັມມະມາກ່າວໃຫ້ເຂົ້າກັບສະຖານະການຕົວຈິງຂອງຄົນທີ່ກຳລັງຟັງຢູ່ນັ້ນ ເພື່ອໃຫ້ເຂົ້າໃຈໃນຫລັກທັມມ໌ທາງພຣະພຸດທະສາສະໜາ. 3. ເສວະນາທັມ: ອັນດຽວກັນກັບການສົນທະນາທັມ ເຊິ່ງເປັນຮູບແບບທີ່ນິມົນຕ໌໌ພຣະສົງແລະເຊີນເອົາຄາຣະວາດທີ່ມີຄວາມຮູ້ທາງທັມມາສົນທະນາກັນ ເຊັ່ນຕົວຢ່າງໃນງານ ບຸນວິສາຂະ, ບຸນສຳຄັນບາງໂອກາດທີ່ທາງ ໂຄງການພຸດທະສາສະໜາເພື່ອການພັດທະນາໄດ້ຈັດຂື້ນ. ລັກສະນະການຈັດ ແມ່ນໄດ້ໃຫ້ຫົວຂໍ້ທີ່ຈະສົນທະນາໄວ້ແລ້ວ ເພື່ອກຽມໄປຄົ້ນຄວ້າ ແລະເຊີນເອົາຜູ້ຟັງມາຮ່ວມຟັງ ແລະເປີດໂອກາດໃຫ້ຕັ້ງຄຳຖາມ. 4. ເທສນ໌ສອງທັມມາສ ຫລື ຫລາຍກວ່ານັ້ນ: ການເທສນ໌ສອງທັມມາສ ໝາຍເຖິງການເທສນ໌ແບບປຸຈສາ-ວິສັຊຊະນາ(ແບບຖາມຕອບ) ນິຍົມເອົາໜັງສືໃບລານມາເທສນ໌ ເຊັ່ນ: ແທນບຸນຄຸນພໍ່ແມ່, ສິນກັບທານອັນໃດສຳຄັນກວ່າກັນ ເປັນຕົ້ນ. 5. ການເທສນ໌ແຫລ່: ເປັນການເທສນ໌ ທີ່ໃຊ້ສຽງ ຄ້າຍໆໝໍລຳ ແຕ່ບໍ່ແມ່ນໝໍລຳ ເຊັ່ນ: ເທສນ໌ເລື່ອງພຣະເວສສັນດອນ, ເທສນ໌ອວຍພອນ ແລະພາຍຫລັງມາ ກໍມີການເທສນ໌ແຫລ່ແບບແຕ່ງເອົາເອງ ເຊັ່ນ ອວຍພອນ, ຕອບແທນບຸນຄຸນພໍ່ແມ່, ອວຍພອນຍາດໂຍມທີ່ມາຮ່ວມເຮັດບຸນ. 6. ການເທສນ໌ສະຫລອງ: ເປັນການເທສນ໌ຈາກໜັງສື ທີ່ມັກໃສ່ຊື່ວ່າ: ເທສນ໌ອານິສົງ 10 ກັນ, 50 ກັນ ແລະອື່ນໆ. ເຊິ່ງເປັນການເທສນ໌ຕາມປຶ້ມທີ່ນັກປາດອາຈານເພິ່ນໄດ້ຣິຈນາ ຫລື ແຕ່ງໄວ້ ເພື່ອໃຫ້ສະດວກສະບາຍແກ່ຜູ້ທີ່ຈະເອົາໄປເທສນ໌. ການເທສນ໌ແບບນີ້ ສ່ວນໃຫຍ່ແມ່ນນິຍົມເທສນ໌ເວລາເຮັດບຸນບ້ານ, ຂື້ນເຮືອນໃໝ່, ຖວາຍກຸຕິ, ການສ້າງໜັງສື, ແລະແລ້ວແຕ່ສະຖານະການຂອງປາງບຸນ.
ໃນຄວາມຄິດຂອງຂ້າພະເຈົ້າ, ກ່ຽວກັບການເທສນ໌ທີ່ກ່າວມາຂ້າງເທິງນີ້ ສັງເກດເຫັນໄດ້ວ່າ ການເທສນ໌ທີ່ພໍເຮັດໃຫ້ຜູ້ຟັງເຂົ້າໃຈແລະໄດ້ຫລັກທັມມ໌ນຳໄປປະຕິບັດນັ້ນ ສ່ວນໃຫຍ່ເຫັນຈະໄດ້ແກ່ການເທສນ໌ແບບປະຕິພານ, ການບັນຍາຍທັມມ໌, ການເສວະນາທັມມ໌, ການເທສນ໌ແບບສອງທັມມາສ. ສ່ວນສອງຮູບແບບການເທສນ໌ ທີ່ເປັນເທສນ໌ແຫລ່, ເທສນ໌ສະຫລອງນັ້ນ ຂ້ອນຂ້າງຈະເຂົ້າໃຈຍາກ ຖ້າບໍ່ຕັ້ງໃຈຟັງ ຫລືແມ່ນຈະຕັ້ງໃຈກໍບໍ່ໄດ້ໃຈຄວາມຄັກແນ່ ເວັ້ນເສັຍແຕ່ຜູ້ທີ່ເປັນພຣະສົງ ຫລືຜູ້ທີ່ເຄີຍບວດແລ້ວຈິ່ງຈະເຂົ້າໃຈ ເມື່ອບໍ່ເຂົ້າໃຈແລ້ວ ກໍບໍ່ເປັນເຫດໃຫ້ເກີດສະຕິປັນຍາຈາກການຟັງ ແຕ່ສິ່ງທີ່ໄດ້ ກໍອາດຈະແມ່ນຄວາມບັນເທີງໃນທັມມ໌ ເຊັ່ນຟັງເທສນ໌ແຫລ່ ກໍຈະອອນຊອນໃນສຽງພຣະທີ່ເທສນ໌ ແລະຟັງເທສນ໌ສະຫລອງ ເຖິງແມ່ນວ່າຈະຟັງບໍ່ເຂົ້າໃຈ ຢ່າງໜ້ອຍກໍເປັນການສະບາຍໃຈຂອງເຈົ້າສັດທາທີ່ເພິ່ນນິິມົນຕ໌ໃຫ້ພຣະເທສນ໌. ໃນຈຳນວນບົດເທສນ໌ສະຫລອງນັ້ນ ຕາມທີ່ເຫັນນິຍົມໃຊ້ແມ່ນ ເທສນ໌ປັນຍາປາຣະມີ, ເທສນ໌ອຸນຫັດສະວິໄຊຍ໌, ເທສນ໌ຄາຖາທິພພະມົນເປັນຕົ້ນ. ເວລາໃດທີ່ເທສນ໌ສະຫລອງ ຕາມທີ່ໄດ້ສັງເກດ ຜູ້ຟັງມັກຈະບໍ່ເຂົ້າໃຈ ຍ້ອນບໍ່ຮູ້ຄວາມໝາຍ ແລະມັກພາກັນໂສກັນ ຍ້ອນຟັງບໍ່ຮູ້ເລື່ອງ. ເມື່ອຟັງບໍ່ເຂົ້າໃຈ ສິ່ງພໍໄດ້ ກໍໄດ້ແຕ່ຄວາມເຊື່ອສັດທາໃນບົດເທສນ໌ ທີ່ພໍ່ແມ່ຄູບາອາຈາຣຍ໌ໄດ້ພາກັນຣິຈນາແລະເທສນ໌ສືບໆກັນມາເທົ່ານັ້ນເອງ ແຕ່ສະຕິປັນຍານັ້ນ ກໍບໍ່ເກີດຂື້ນເລີຍ.